Zorgpaden als Complexe interventie

Op 2 en 3 mei was het congres ‘Geïntegreerde verzorging’ in Linz, Oostenrijk. Een groot deel hiervan ging over zorgpaden. Zo ook mijn bijdrage. In mijn sessie ging ik in op de ontwikkelingen in het denken over zorgpaden in de afgelopen 10 jaar. Van (papieren) zorgplan, via procesverbetering tot ‘complexe interventie’. Over die definitie heb ik al eerder geblogd. Zie ook  http://bit.ly/JNGYHV voor de E-P-A definitie. Ik ben mijn presentatie gestart met het volgende humoristische filmpje: http://bit.ly/8XoRUM.
Lachwekkend en ‘over the top’, maar toch. Wat zegt dit over:

  • communicatie
  • coördinatie
  • teamwork
  • patiëntgericht werken …

Dit komt toch in werkelijkheid niet voor?? Of toch ….? En dan is er meer nodig dan een stuk papier om de situatie te verbeteren.

Een complexe interventie zoals een zorgpad werkt (weten we sinds het promotieonderzoek van Kris Vanhaecht) om coordinatie van het zorgproces, de patiëntgerichte organistie en de follow-up van het zorgproces te verbeteren. Ook op gebied van communcatie (met de patiënt) en samenwerking tussen ziekenhuis en eerstelijn zijn positieve effecten.

Hoe dan? Daarvoor moeten ten minste vier ingrediënten van de complexe interventie aanwezig zijn:

  • kennis van de laatste stand van evidence based medicine en wetgeving. Dit helpt je de wenselijke situatie te definiëren.
  • inzicht in het huidige zorgproces. Zowel uitkomstmaten als procesmaten geven inzicht in ‘hoe het nu loopt’.
  • een ontwikkel- en invoeringsstrategie. Bepaal hoe je van je huidige situatie naar je gewenste wil komen (zie ook eerdere posts, bijv. In kleine stappen naar grote verbeteringen). En oh ja, besef dat dit tijd kost ….
  • teamwork en een concreet instrument om het nieuwe zorgproces vast te leggen. Zorgverlenen is geen one man show, er is echt teamwork nodig waar bij uit een gemeenschappelijk doel, met duidelijke rollen en taken wordt gewerkt. Een instrument om het nieuwe (of vernieuwde) zorgproces vast te leggen kan een stuk papier zijn ….

Tags:

3 Reacties to “Zorgpaden als Complexe interventie”

  1. Zorgpaden is een werkwoord! | RubenvanZelm Says:

    […] zeg het nog maar eens; een zorgpad is een complexe interventie. En ja, het stuk papier en ook de ‘minuten verantwoording’ hoort hier mogelijk wel bij, […]

  2. Waarom werken zorgpaden? Outline van mijn onderzoek | RubenvanZelm Says:

    […] moeilijk te onderzoeken, is voor de vaste lezers van mijn blog duidelijke. Zie bijvoorbeeld Zorgpaden als Complexe interventie. Dat we (ik en mijn begeleiders /(co)promotoren) nu ook nog de black box van het […]

  3. Value Based Healthcare – hippe hype, of ….? | RubenvanZelm Says:

    […] zijn zeker al langer aanwezig. Dat VBHC zo verschilt van Lean (en de methode zorgpaden – zie eerder) ben ik het echter niet mee eens. Ook in deze methoden staat de waarde voor de patiënt centraal, […]

Plaats een reactie